ورزش دانش آموزان در سرما
مادر با نگرانی از علی که از مدرسه تازه برگشته میپرسد: "دوباره سرما خوردی؟!" و قیافهاش را در هم میکشد. علی کنار بخاری دراز میکشد و بیحال میگوید: "هوا خیلی سرد بود و ما هم ورزش داشتیم و مجبور بودیم توی حیاط ورزش کنیم." مادر با شنیدن این جمله سرخ میشود و میگوید: "میدانم فردا چه کار کنم".
فردا که میشود مادر علی برای شکایت از معلم ورزش راهی مدرسه میشود، اتفاقی که شاید برای شما هم در این روزها افتاده باشد.
اما واقعا کار درست در زنگ ورزش، آن هم در فصول سرد سال چیست؟
نقش ورزش در سلامتی انسان
امــــروزه پــیــشــــرفــــت عــلـــوم و فــنـــاوری هـــا ســبـــب می گرددتا انسانها با اتکاء به تکنولوژی نوین، رفتارهای جدیدی را کسب نمایند. هر گونه تغییر جدید می تواند اثرات متفاوتی را در کلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی ، اقتصادی و … انسان به وجود آورد.اما از میان این عوامل آنهایی که در سلامتی انسان تاثیرگذار هستند از نقش ویژه ای برخوردارند.
والیبال
والیبال یک ورزش گروهی است که در آن بازیکنان هر تیم در دوسوی یک تور قرار گرفته و سعی میکنند تا توپ را با گذراندن از تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.
والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد شد و شهرت جهانی آن پس از المپیک ۱۹۶۴ توکیو که برای اولین بار در برنامه بازیهای المپیک قرار گرفت، فراگیر شده است.
تاریخچه وقوانین والیبال
قوانين و مقررات جهاني دارت
تمام مسابقات رسمي دارت كه منحصراً در محدوده قانوني فدراسيون جهاني دارت يا توسط ارگانهای وابسته به آن سازمان مي باشند بايد طبق مقررات بازي مسابقات WDF عمل كنند .
قوانين بازي و مسابقات WDF به دو گروه تقسيم ميگردد .
1- قوانين بازي كه شامل بندهاي 1-6 است .
2- قوانين مسابقات كه شامل بندهاي 7-23 است .
تعاريف :
WDF : مخفف World Dart Federationبه معناي فدراسيون جهاني دارت و يا كميته اجرايي فدراسيون جهاني دارت ميباشد .
سازمانها -Organizers : به معناي كميته اجرائي و يا اعضاء فدراسیون دارت كه توسط اين فدراسيون منصوب شدهاند تا وظايف خود را در رابطه با مسابقات ايفا نمايند .
( بسم الله الرحمن الرحیم )
نکاتی پیرامون یک طرح درس روزانه :
مشخصات
نام درس: مدرسه: موضوع: مدرس: کلاس: تعداد دانش آموز: |
1-آمادگی سازی:
الف: تعویض لباسها (در حیاط یا کلاس درس که باید دقت شود دانش آموز تعلل نکند وبرای حفظ لباسها جالباسی تهیه شود ودر محیط خارج از کلاس که احتمال آسیب وصدمه کمتر است نصب گردد.)
ب: حضور وغیاب (درابتدای کلاس امری ضروری است وبهتر است در مناطق سردسیرکه احتمال سرما خوردگی وجود دارد 1یا 2 دقیقه بیشترطول نکشد )
ج: مطلع ساختن (معلم باید برنامه آموزش روزانه خود راقبلا تنظیم ومعین کندوبه دانش آموزان اطلاع دهد)
]مثلا در این جلسه پاس پنجه در والیبال را آموزش می دهیم.
د: آرایش دانش آموزان در کلاس:(برای سهولت در کارآموزش واحاطه معلم به دانش آموزان با ید آنها طوری در کلاس قرار دهیم که زیر نظر باشندونظارت بر آنها داشته باشیم)
2-مرحله گرم کردن
که این مرحله خود شامل دو قسمت می باشد:الف :گرم کردن عمومی ب: گرم کردن اختصاصی
الف: گرم کردن عمومی: که دانش آموزان باا نواع دویدن ،راه رفتن،پریدن وحرکات کششی بدن خود را آماده
می کنند.
ب: گرم کردن اختصاصی: که در این قسمت مفاصل واندامهای درگیر در رشته ورزشی تخصصی را آماده می کنیم مثلا در این جا چون والیبال آموزش می دهیم بیشترمفاصل دستها،کتفهاوپاها را گرم می کنیم.
که این مرحله بیشتر از 10دقیقه نباید طول بکشد .
3- آموزش مهارت
که این مرحله هسته اصلی درس روزانه می باشد. که دراین مرحله با استفاده از آخرین روشهای علمی وتجارب قبلی تدریس می گردد. برای دا نش آموزان بهتر است مرحله به مرحله واز حرکات ساده به مشکل باشد.
و برای آموزش بهتر است مراحل زیر را انجام دهیم.
الف: معرفی مهارت: .
1- دانش آموزرا با تاریخچه وقوانین واهمیت آن در زندگی فردی واجتماعی آشنا کنیم ومعایب آن رشته را بگوییم.
2- در مورد رشته ورزشی با دانش آموزان صحبت کنیم وبا سئوال وجواب کوتاه آنها را با رشته ورزشی آشنا کنیم.
3- منابع،و وسائل کمک آموزشی که در یاد گیری موثر است را به دانش اموز معرفی کنیم.
4- از دانش آموزان بخواهیم در مورد رشته ورزشی مطالب علمی،آموزشی،اجتماعی بیاورند تا درکلاس استفاده کنیم.
5- میزان مهارت را با تجربه های قبلی مشخص کنیم واثرات آن را روی مهارت بعدی مشخص کنیم.
6- قوانین ومقررات ونحوه محاسبه امنتیازات ، وسائل را به دانش آموزان نشان دهیم.
ب: نمایش مهارت
1- از دانش اموزان که مهارت بالایی دارند برای نمایش عملی مهارت استفاده کند.
2- ابتدا مهارت را خود معلم با توضیحات مختصرو مفید شرح دهد.
3- دانش آموزان را به گروههای کوچک تقسیم کنیم ود رکنار هر گروه از یک دانش اموز با مهارت بالا استفاده کنیم.
4- توجه معلم به همه دانش آموزان وگروهها ورفع اشکال آنها
5- استفاده از امکانات سمعی وبصری در صورت امکان
6- در همه مراحل آموزش به تفاوتهای فردی وقابلیتهای جسمانی توجه کند.
4- اجرای مهارت:
بعد آموزش مهارت به دانش آموزان واجرای ان توسط معلم سپس معلم از دانش آموزان بخواهد مهارت را به نمایش بگذراند. اجرای مهارت در هر رشته ورزشی به روشهای گوناگون می تواند انجام شود.
5- بازگشت به حالت اولیه و اختتام کلاس
یکی از وظایف معلم آرام ساختن فعایت های بدن وبرگشت به حالت اولیه دانش آموز می باشد. زیرا ضربان قلب بالا رفته که باید به حالت اولیه در آید وحرارت اضافی بدن دفع گردد وعادی شود.
در برگشت به حالت اولیه توجه گردد که از استراحت فعال(انجام حرکات نرم،آرام دویدن،حرکات کششی،دوهای کوتاه،شیرین کاری گروهی،راه رفتن با شادی ) انجام گیرد.
مرحله بعد اختتام کلاس:
معلم به دانش آموزان خلاصه ای ازمطالب را بیان کند وهمچنین ارزیابی خود را از عملکرد آنها نشان دهد. وبه سوالات احتمالی آنها جواب دهد. وبرنامه آموزش جلسه بعد را مشخص وبه اطلاع دانش اموزان برساند.
در آخر هم دانش آموزان را برای شستن دست و صورت وتعویض لباس راهنمایی کند.
خلاصه ای:(از مراحل تدریس یک جلسه درس تربیت بدنی 60 دقیقه ای)
1-آمادگی سازی حداکثر 10 دقیقه
2-گرم کردن وآماده ساختن جسمانی حداکثر 10 دقیقه
3-آموزش مهارت حداکثر 20 دقیقه
4-اجرا کردن مهارت در حالت واقعی حداکثر 10 دقیقه
5- بازگشت به حالت اولیه و اختتام کلاس حداکثر 10 دقیقه
بدمینتون
نحوهبازی بدین صورت است که بازیکنان به کمک راکت، توپ پردار را به سمت زمین حریف میفرستند و سعی میکنند آنرا در محوطه مشخص به زمین برسانند. برنده بازی تیمی است که دو گیم 15 امتیازی را برنده شود. در انفرادی زنان هر کدام از گیمها ۱۱ امتیاز است.
درباره هندبال
هندبال هم ورزشی گروهی است که با توپ انجام می گیرد. مسابقه هندبال با دو تیم هفت نفره در محوطه ای 40 در 20 متری انجام می گیرد.
قوانین و مقررات
تعداد کل بازیکنان: 12 نفر برای هر تیم..
موسیقی در ورزش
مقالة حاضر حاصل شش سال تحقیق دورة دکترای نویسنده است که طی آن استنباط گردیده که موسیقی مناسب (صحیح) می تواند تأثیر زیادی بر ورزش و انجام تمرینات ورزشی داشته باشد. باعث خوشحالی نویسنده خواهد بود که مربیان و ورزشکاران را در یافته های خود شریک گرداند.
● چگونه موسیقی به اعمال ورزشی کمک می کند؟
با بررسی این حوزه و بر اساس مطالعات تحلیلی ِ انجام گرفته در دانشکده، آشکار می گردد که موسیقی ممکن است به چهار طریق به انجام ورزش و تمرینات ورزشی کمک نماید.
▪ اول، در طول تمرینات منظم مانند دویدن، موسیقی می تواند توجه ورزشکار را محدود و درنتیجه توجه شخص را نسبت به احساس خستگی منحرف کند. این تکنیکی است که بسیاری از دوندگان ماراتن و ورزشکاران ورزشهای سه گانه به آن به عنوان مسئله ای مهم و مجزا می نگرند.
▪ دوم، موسیقی میزان برانگیختگی شخص را تغییر می دهد و بنابراین به عنوان شکلی از تحریک که اهمیت زیادی در مسابقات دارد، مورد استفاده قرار می گیرد یا به عنوان مسک ّنی برای فرو نشاندن اضطراب ورزشکاران تلقی می گردد. یکی از عوامل مؤثر، تولید کاستهای صوتی است که ترکیبی هستند از موسیقی محرک و آثار کلامی که به مثابة راهکاری برای ایجاد اعتماد به نفس تلقی می گردند. همچنین نویسنده از موسیقی آرام بخش همانند پس زمینه ای در تکنیکهای آرامش بخش استفاده می کند، که از طریق آموزشهای کلامی عموماً به کار گرفته شده اند.
▪ سوم، موسیقی می تواند به دلیل وجود تشابهاتی بین ریتم و حرکات بدن انسان مفید واقع گردد. بنابراین تطابق موسیقی با ورزش، همواره افزایش راندمان شرکت کنندگان در تمرینات ورزشی را نمایان ساخته است.
▪ چهارم، در ارتباط با نکتة قبلی، خصوصیات ریتمی موسیقی از الگوهای مهارتهای فیزیکی تقلید می نماید، بنابراین موسیقی قادر است اکتساب مهارتهای حرکتی را افزایش داده و محیط آموزشی بهتری را ایجاد نماید. برای اثبات مدعی شواهدی در ورزشهای ژیمناستیک و شنا ارائه شده است.
● انتخاب موسیقی صحیح:
تحقیقات اخیر نشان می دهد که چهار عامل مهم و تأثیرگذار در خصوصیات برانگیزندة موسیقی وجود دارد. ▪ اول، به این علت که مردم به عکس العمل نشان دادن نسبت به محرکهای ریتمیک، تمایل نهفته ای دارند. در حقیقت پاسخ ریتمیک به موسیقی، نهفته ترین عامل است.
▪ دوم، جنبه های هارمونیک و ملودیک موسیقی، اجرای شنونده را شکل می دهد و بر حالات روحی وی تأثیر می گذارد.
▪ سوم، مشخصة فرهنگی ِ موسیقی از طریق پرورش فرهنگی ـ اجتماعی و موسیقی ای که شخص قبلاً در معرض آن بوده، بر پاسخ شنونده تأثیرگذار خواهد بود.
▪ چهارم، عامل ارتباط که مربوط می شود به ارتباطات موسیقایی مفرط که توسط موسیقی برانگیخته شده اند؛ به این معنی که صدا می تواند باعث ایجاد اصوات دیگری شود که فعالیتهای فیزیکی را خلق می کند. پاسخ ریتمیک و فاکتورهای موسیقایی در درون ِ طبیعت موسیقی وجود دارد، حال آنکه تأثیرات فرهنگی و عوامل ارتباطی نسبت به موسیقی، عوامل خارجی محسوب می گردند.
● نتیجه:
موسیقی اغلب منبعی بکر برای انگیزش و الهام گرفتن در ورزش و تمرینات ورزشکاران محسوب می شود. یکی از مهم ترین نکات که باید به یاد داشته باشیم این است که سلیقة موسیقایی در واقع امری بسیار شخصی است و به همین دلیل از توصیه برای انتخاب نوع موسیقی پرهیز شده است زیرا این مسئله کاملاً بستگی به تصمیم شخص دارد. به هر حال اکنون شما باید نسبت به عواملی که گوش فرا دادن به موسیقی در امر ورزش را ارزشمندتر می کند، هوشیارتر باشید.
حسین رحمن نژاد
منابع:
The sport Journal
Published by the united states sports Academy
Dr. C. Karageorghis, ph. D.
بازی وسطی
وَسَطی با نام محلی آراداووردی، به هر بازی که در آن بازیکنان سعی کنند دیگر بازیکنان را با توپ بزنند و دیگر بازیکنان مانع از برخورد توپ به خودشان شوند، گفته میشود. انواع مختلفی از این بازی وجود دارد؛ فهرست گونههای وسطی را ببینید.محتویات [نهفتن]
۱ شرح بازی
۱.۱ مقررات بازی
۲ انواع دیگر بازی
۲.۱ وسطی دایرهای
۳ منابع
شرح بازی [ویرایش]
پس از تقسیم بازیکنان به دو گروه برابر، یکی از گروهها به قید قرعه یا شیر و خط در میانهٔ محوطهٔ بازی قرار میگیرد و گروه دیگر، در دو قسمت، به طرفین عرضی محوطهٔ بازی میروند.
با پرتاب توپ بهوسیلهٔ یکی از بازیکنان گروه کناری، بازی آغاز میشود. تلاش گروه کناری نشانهرفتن و زدن افراد گروه وسطی زمینهٔ سوختن و اخراج آنان را فراهم کند.
گروه میانی هم میکوشد تا با حرکات سریع مانع از اصابت توپ به خود شوند و اگر یار سوختهای داشتهباشند، با گرفتن توپ در هوا (که یک امتیاز بهشمار میرود)، او را به بازی برگردانند.
اکنون شاید به مرحلهای رسیده باشیم که فقط یک نفر از گروه میانی، در داخل میدان باقیمانده باشد که اگر تا ۱۰ شماره پرتاب نتوانند او را هدفگیری کرده و بزنند، همهٔ یاران سوختهٔ گروهش را احیا کرده، و همگی به میانهٔ میدان باز گشته و بازی ادامه خواهد یافت.
مقررات بازی [ویرایش]
ویژگیهای مطلوبتعداد بازیکن ۸ الی ۴۰ نفر
سن بازیکنان ۹ الی ۱۵ ساله
محوطه بازی ۱۵ × ۱۰ متر
به طور کلی بهتر است که ابعاد زمین بازی با سنوسال بازیکنان تناسب داشته باشد.
برخی مقررات بازی:
۱- اگر تمامی بازیکنان میانی در محدودهٔ میدان باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیرهٔ ضداخراجی محسوب میشود و اخراجی و اخراجها را به تأخیر میاندازد.
۲- گرفتن توپ پس از برخورد با زمین موجب سوختن بازیکن است.
انواع دیگر بازی [ویرایش]
وسطی دایرهای [ویرایش]
در یک گونه دیگر از این بازی که به «وسطی دایرهای» موسوم است با این تفاوت که زمین بازی به شکل دایرهاست که بازیکنان وسطی در داخل آن و گروه کناری در روی محیط آن با فاصلههای مساوی قرار میگیرند.
با شروع بازی مربی یا معلم ورزش با ساعت وقت گرفته و بازیکنان کناره نفرات گروه وسطی را نشانه میگیرند تا اینکه همه از زمین بازی اخراج شوند. در دور بعدی جای دو گروه عوض میشود و باز با شروع بازی مربی یا معلم ورزش با ساعت وقت میگیرد. برنده گروهی است که در مدت زمان کوتاهی، بازیکنان گروه وسطی را زده و بازی را زودتر تمام کرده باشند.
قوانين و مقررات طناب كشي
(( ضوابط و مقررات رشته طنابكشي))
طناب كشي ورزشي است تيمي كه بين دو گروه 8 نفره برگزار ميگردد.
مسابقات اين رشته مفرح ورزشي در داخل سالن، روي پيست و خارج از سالن روي چمن و ساحل درياها روي ماسه برگزار ميشود در جشنوارهها و همايشهاي تفريحي نيز ميتوان اين رشته ورزشي را بدون توجه به قانون و ضوابط مسابقات انجام داد.
· لوازم و تجهيزات:
الف: طناب: طول طناب حداقل 33 متر و قطر طناب (محيط) 10 تا 12 سانتيمتر بوده و فاقد هرگونه گره است و دو سر طناب نيز بايد بسته باشد. جنس طناب از كنف خواهد بود.
· علامت طناب: بمنظور انجام هر چه بهتر مسابقات و بالابردن سطح قضاوت داوران نوارها و علامتهاي روي طناب درج ميگردند كه اگر طناب كشيده يا جمع شود. داور بتواند آن را به راحتي ملاحظه نمايد.
در موقع مسابقات پنج نوار يا علامت رنگي روي طناب درج ميشود.
الف) يك نوار رنگي در مركز طناب ( وسط) قرمز
ب) 2 نوار رنگي هر كدام به فاصله 4 متر از علامت مركزي ( وسط طناب) – زرد
ج) 2 نوار رنگي هر كدام به فاصله 5 متري از علامت مركزي طناب ( وسط طناب) مشكي
* وزن وتعداد بازيكنان: در تيمهاي طنابكشي 9 نفر عضو هستند كه 8 نفر اصلي و يك نفر ذخيره ميباشند كه مجموع وزن ورزشكاران در مسابقات براي نوجوانان، جوانان و بانوان به شرح زير است
وزن بازيكنان: به مجموع وزن بازيكنان يك تيم گفته ميشود و مسابقات در اوزان زير برگزار ميشود :
480- 520-560-600-640-680-720 كيلوگرم
فضا يا محوطه طنابكشي:
زمين و محوطه طناب كشي بايستي تخت- هموار و يا پوشيده از چمن باشد.
طول محوطه طنابكشي بايستي حداقل 30 متر و عرض آن بيشتر از 3 متر باشد.
توجه: برابر قوانين جديد مسابقات در پيست طناب كشي كه تقريباً شبيه پيست شمشير بازي ميباشد انجام ميشود.
نحوه گرفتن طناب:
هيچ ورزشكاري نبايد طناب را جلوتر از نقطهاي كه با رنگ يا نوار مشخص شده است بگيرد.
در آغاز هر كشش، اولين ورزشكار ميتواند تا جايي كه امكان دارد نزديك علامت رنگي يا نوار طناب قرار بگيرد.
هيچ حلقهاي يا گرهاي نبايد در طناب وجود داشته باشد و هيچ نقطهاي از طناب نبايد به بدن ورزشكار قفل شده يا بسته شده باشد.
هر ورزشكار بايد طناب را با دستان لخت و بدون پوشش ( دستكش) بگيرد يعني كف هر دو دست رو به بالا باشد و طناب از بين بدن و بازي ورزشكار عبور كند. هر نوع مانعي كه باعث آزاد حركت نكردن طناب شود خطا محسوب ميشود. پاها بايد به سمت جلو دراز شده باشد و جلوتر از زانوها قرار داشته باشند. كليه ورزشكاران در تمام وقت مسابقه به حالت كشش قرار بگيرند.
· برنده يك كشش
هر تيم زماني برنده يك كشش است كه طناب را در مسافت مورد لزومي كه با علامت مشخص گرديده، حركت دهد و آنقدر طناب را بكشد كه علامت مركزي روي طناب از خط روي زمين بگذرد.
امتياز دهي:
هر تيم زماني برنده مسابقه اعلام ميشود كه در 2 كشش از 3 كشش بر حريف چيره شود.
هر تيم كه در يك كشش برنده شود يك امتياز ميگيرد. و هر تيمي كه در 2 كشش متوالي برنده شود مسابقه را برده است تيمي كه بتواند در 2 بار كشش متوالي، 2 بر صفر بر حريفش غلبه كند، 3 امتياز بدست ميآورد و تيم بازنده هيچ امتيازي بدست نخواهد آورد، تيمي كه در 3 بار كشش با حساب 2بر 1 بر حريفش غلبه كند، 2 امتياز و حريفش يك امتياز كسب ميكند.
زمان استراحت: وقت استراحت بين هر كشش 2 دقيقه است.
آموزش و قوانین هفتسنگ
- هفتسنگ
1ـ هر تيم شامل 5 بازيکن (4 نفر اصلي و 1 نفر ذخيره) ميباشد.
2ـ مسابقات با توپ مينيهندبال شماره 1 و هفت عدد مکعب چوبي به ابعاد 10׳ سانتيمتر با شمارههاي 1 الي 7 که شماره گذاري آن در يک طرف انجام شود و چوبها بايد به ترتيب از پايين به بالا چيده شود.
3ـ لباس بازيکنان متحدالشکل ميباشد. شماره پيراهن در وسط پشت 20 سانتيمتر و در وسط جلو 15 سانتيمتر و به پهناي 2 سانتيمتر است.
4ـ هرگونه تصميمگيري در موارد پيشبيني نشده به عهده کميته فني مسابقات خواهد بود.
شرح بازي
شروع بازي با قرعهکشي بوده و برنده قرعه حق انتخاب مدافع يا مهاجمبودن را دارد تيم مهاجم به فاصله 7 متر از سنگها، پشتخطشروع (خط پرتاب) قرار ميگيرد. و تيم مدافع مقابل تيم مهاجم پشت نيمدايره مستقر ميشوند.
با سوت داور، نفر اول تيم مهاجم از پشت خط پرتاب، توپ را با دست به سمت سنگها در مدت کمتر از 3 ثانيه پرتاب مينمايد. اگر توپ به سنگها اصابت نکند نفر بعدي تيم مهاجم پرتاب را انجام ميدهد و پس از اينکه سنگها به زمين ريخته شد بازيکنان مدافع توپ را برداشته و سعي ميکنند با پاسکاري و حرکت، بازيکنان تيم مهاجم را که قصد چيدن سنگها را دارند با توپ بزنند. بازيکني که توپ به او اصابت نمايد از زمين بازي خارج ميشود. اگر مدافعين همه بازيکنان مهاجم را با توپ بزنند برنده خواهند شد. اما اگر قبل از اينکه همه بازيکنان تيم مهاجم از بازي خارج شوند بازيکني موفق به چيدن سنگها شود، آن تيم برنده بازي خواهد بود.
قوانين و مقررات بازي هفت سنگ
1ـ بازي در سه ست و حداکثر زمان در هر ست 5 دقيقه ميباشد.
2- تيمي برنده بازي است که برنده دو ست (گيم) شود.
3ـ زمين بازي 15 נ14 متر (نصف زمين بسکتبال) ميباشد.
4ـ در صورتي که بازيکنان مهاجم هيچکدام نتوانند سنگها را مورد هدف قرار دهند، تيم مدافع برنده آن ست خواهد بود.
5ـ در صورتي که بازيکن مدافع بيش از 5 ثانيه توپ را در دست خود نگاه دارد خطاي 5 ثانيه اعلام و به بازيکن مهاجم اجازه چيدن يک سنگ را بدون مزاحمت ميدهند. (قانون 5 ثانيه)
6ـ بازيکن مهاجم بعد از چيدن سنگها اگر دست خود را بالا ببرد (قبل از اعلام هفتسنگ توسط وي) مدافعين حق زدن وي را ندارند.
7ـ خارج شدن توپ از زمين خطاست و بازيکن مدافع ميتواند براي آوردن توپ از زمين خارج شود.
- هر تيم مدافع حق دارد در مدت 20 ثانيه توپ را نگه دارد و در اين زمان اگر پرتابي صورت ندهد خطا محسوب ميشود و يک سنگ چيده ميشود. (قانون 20 ثانيه)
ـ براي هرگونه حادثه غيرقابل پيشبيني زمان متوقف ميشود.
خطاها
ـ لمس خط پرتاب توسط فرد پرتاب کننده خطا بوده، که نوبت پرتاب را از دست ميدهد و در صورت ريخته شدن سنگها، دوباره سنگها چيده ميشوند.
ـ خارج شدن بازيکنان تيم مهاجم با توپ و بدون توپ از زمين بازي خطا بوده و بازيکن خاطي بايد زمين بازي را ترک نمايد.
ـ بازيکنان مدافع نميتوانند مانع حرکت افراد مهاجم شوند، آنها ميتوانند با پاسکاري و حرکت، مهاجمين را با توپ بزنند، در غيراينصورت بازيکن خاطي اخراج ميشود.
ـ زدن بازيکنان مهاجم با پرتاب توپ صحيح است. لمس کردن بدن مهاجم با توپ خطاست و بازيکن خاطي بايد زمين بازي را ترک نمايد.
ـ عبور کامل يک پاي مدافع از قوس نيمدايره (قوس دفاع) خطا محسوب ميشود و يک پرتاب اضافه به تيم مقابل داده ميشود (لمس خط خطا نيست).
- لمس بازيکنان مهاجم بايد هنگام پرتاب درنيمه دايره مقابل خط پرتاب باشد.
- حداکثر فاصله خط محيطي با انتهاي فضاي سالن 3 متر ميباشد.
آموزش طناب زنی ویژه چهارم ابتدایی
تجهیزات مورد نیاز:
1- کفش: کاملا اندازه پا باشد و کف آن ضمن داشتن ضخامت کافی انعطاف پذیر باشد.
2- لباس: از لباسی استفاده شود که مانع حرکت آزادانه بدن و تبخیر عرق آن نگردد.
3- طناب: از جنس پلاستیک شیشه ای با دسته های کائوچویی مناسب تر است.
4- فضا: حداقل طول و عرض و ارتفاع آن سه متر باشد.